Møt mannen bak moteukas favoritthårstiler: Et intervju med Guido Palau

Guido Palau’s karriere strekker seg over tiår i skjønnhets- og moteindustrien, og navnet hans får hederlig omtale under moteuka og andre steder. Enten han skaper smale hestehaler i Milano eller en avant-garde oppsats i Paris, er Guido Palaus ikoniske looks legendariske. Hver stil han skaper kommer fra et sted med dyp inspirasjon og påvirker ofte de viktigste trendene samme sesong.

Hvordan ble noen fra en liten by i England en så anerkjent hårkunstner? Vi spurte ham.

Hans begynnelse

“Jeg var alltid nysgjerrig på stil og inspirert av mote- og skjønnhetsmagasiner som inneholdt arbeidene til Barry Lategan, Bruce Webber og den nederlandske hårstylisten Christian hvis fristilstilnærming pushet grensene i hans tid,”sier Guido.“Det var på tidlig 80-tallet at undergrunnskulturer som New Wave, Indie og Goth sameksisterte og formet et kreativ sett som endret hårtrender innen klipp og farge. Alt dette fikk meg interessert i hårstyling.”

Derfra begynte han karrieren sin som stylist hos Vidal Sassoons salong i London. Etter 18 måneder bak stolen, flyttet hårsuperstjernen in spe til å jobbe mer som redaktør hvor han spilte en viktig rolle i motestyling av hår.

Etter sin tid i salongen ble Guido bedt om å jobbe som assistent for en hårstylist på en fotoshoot forWoman's Weekly. Denne shooten ble hans introduksjon til en verden av motekampanjer og catwalk shows. Det ga ham muligheten til å se hva moteverdenen kunne tilby ham og implementerte en vei som snart ville forme hans kunstneriske uttrykk med hår.

Det som virkelig fikk Guidos karriere i gang, var hans arbeid medden berømte musikkvideoen til George Michael,“Freedom! 90.”Denne ikoniske musikkvideoen inneholdt motesuperstjerner som Linda Evangelista, Cindy Crawford og Naomi Campbell. Faktisk fikk han prisen Sassoon Stylist of the Year for arbeidet med videoen på British Hairdressing Awards i 1990–en tittel han vant igjen tre år senere.

Fra og med dable Guido et etablert navn innen mote. I 1994 tok Calvin Klein kontakt og tilbød ham stillingen som sjefshårstylist for sin høstkolleksjon. Til å være stylistens første moteshow, brakte han med seg et unikt perspektiv på et klassisk amerikansk merke. “Det var grunge-perioden med Kate Moss, veldig uferdig, grunge. På den tiden var det en veldig ny type estetikk innen hår,”sier Guido.

Denne grunge-looken kom til motescenen på 90-tallet og Guidos status som trendsetter ble etablert. Derfra begynte han å jobbe med motehus som Marc Jacobs, Alexander McQueen, Louis Vuitton og mange flere.

Moteuken

Arbeidet hans ble raskt etterspurt og Guido leder nå mellom 30 og 40 show hver sesong av moteuken. I gjennomsnitt bruker Guido og teamet hans nærmere 300 flasker med Redken hårspray for å skape lookene bak scenen.

“Det finnes ingen ekte måte å forberede seg på moteukens oppstyr på. Det er som en virvelvind og når den treffer, er det lite tid til noe annet,”uttaler Guido. Faktisk så lite tid at stylisten kun sov to timer før Louis Vuitton-showet i 2014. Snakk om travel mann.

“Det er alltid en blanding av spenning, stress, adrenalin, tidsbegrensninger, ledelse og inspirasjon a team og mangel på søvn,”sier Guido. “Moteuken er slitsom, men den er også motiverende og inspirerer meg hver gang. Jeg prøver alltid å skape nye teknikker ved hjelp av produkter og fremtidsrettet tenkning.”

 

Finne inspirasjon

 

Så, hvordan får en person nok inspirasjon til å skape looks for nestenåtti moteshow hvert år? For Guido er det ikke så vanskelig som man skulle tro.

 

“Jeg finner inspirasjon absolutt overalt fra å gå nedover gaten til å se på arkitektur til subkulturer og musikk. Det positive med å reise rundt så mye som jeg gjør er at man får inspirasjon fra mange ulike land. Hvert sted har sin egen personlighet, så jeg får inspirasjon fra museer, kunst, utstillinger, musikk, arkitektur, design fra hele verden. Endringer i hår og mote kommer alltid fra inspirasjon vi får og den finnes overalt. Den kommer alltid fra noe vi har sett før og blir til noe nytt. Jeg ser alltid etter det neste.”

 

Utover hans egen inspirasjon, jobber også Guide med en rekke individer når han skaper looks til moteuken.“Mye av inspirasjonen min kommer fra arbeid med dyktige mennesker. Jeg er svært heldig som kan jobbe med de mest kreative, designere, makeup-artister, stylister og fotografer i bransjen og jobbe med det fremtidsrettede moteselskapet Redken.”

 

Foruten å jobbe med de beste av de beste, nevner også Guido at arbeidet til designerne selv har stor innvirkning på de endelige hårstilene.

 

 “Først handler det om klærne og forståelse av hva slags kvinne og karakter designeren ser for seg og budskapet designeren ønsker å sende ut gjennom klærne. Det finnes alltid en historie og det er like viktig som hvor hun kommer fra. Det er viktig for meg å forstå nøyaktig alle disse detaljene for å skape den perfekte looken for denne kvinnen.”

Det er denne typen kvinnesentrert fokus som er hjertet i Guidos arbeid.“Jeg har alltid prøvd å pushe grenser, få folk til å se ting som de kanskje ikke mener er konvensjonelle eller innenfor retningslinjene til det noe kalles‘god smak. Du vet, jeg har ofte jobbet med teksturer og former som sannsynligvis ville bli stilt spørsmål ved på grunnlag av folks ideer om skjønnhet og jeg tror du vet at vi blir presset hele tiden nå, unge mennesker er på vei fremover når det gjelder hvordan de ser ut. De konfronterer folk – med kjønnsfluiditeten og transegreiene. Unge mennesker har virkelig en stemme. De er i ferd med å forsvandle seg selv til å bli slik de virkelig føler at de er.”

Mote&Hverdagskvinnen

Det er ingen hemmelighet at mange avGuidos signaturlooks er mer rettet mot avant-garde enn tradisjonell styling, men ikke la disse overdådige looks lure deg. Som Guido nevnte, finnes det mange måter som disse looks kan overføres til hverdagslivet.

 “Som kjent, er kvinner i dag alltid informerte, oppdaterte og tilkoblede. De er alltid på nett med smarttelefonene og nettbrettene sine. De får daglige oppdateringer og de kan se sine favorittkjendiser bytte sine looks hele 4 ganger i løpet av en uke! Så det er viktig at salonger er konstant oppdatert på hva som skjer og følger med på motemagasiner og mote på den røde løperen,”sier Guido.

“Det kvinner ønsker i dag er noe enklere enn for 20 år siden. De vil være vakre (selvfølgelig), naturlige - men også unike. Det er derfor detaljer er så viktige.”

Så hvis du ønsker å endre din hverdagshårstil, anbefaler Guido å starte i det små.

“Jeg tror selv den enkleste ting, som å endre en del, kan virkelig endre ansiktet ditt. Det trenger ikke å være en stor ting. Så hvis du er vant til å ha håret på den ene siden, kan bare det å endre til midten virkelig transformere ansiktet ditt. Vi blir veldig låst i hvordan vi ser ut og føler at det er den eneste måten vi kan se ut, og så ser vi på skuespillere og popstjerner og ser at de transformerer utseendet sitt og vi blir ganske misunnelige, men egentlig antar jeg at de har mange mennesker rundt seg som forteller dem at de ser bra ut, og de har egen frisør—som gir dem den selvtilliten. Jeg tror mange ekte kvinner mister denne selvtilliten og vi må finne tilbake til den inne i oss selv, og du vet, kanskje hvis du har en flink frisør, som kan komme med ideer, men det kan være små ting—endre en del, la håret tørke naturlig, ikke bruke hårføneren, prøve ulike produkter for å oppnå ulike resultater.”

Faktisk kan enkle stiler som den tradisjonelle hestehalen høynes med små, enkle endringer. Selv om det er nesten alles hverdagsstil, kan enkle grep ta looken til et nytt nivå.

“Ikke underestimer hestehalens kraft. Hårekvivalenten til en klassisk hvit skjorte; den er utrolig anvendelig,”sa han.

Legg til dekorative hårnåler, gjør noe med tuppene, fiks røttene dine;—det finnes mange måter å ta din klassisk hvite skjortehårstil til et nytt motenivå. Disse små grepene er det Guidos stil handler om.

“Bare fordi håret ser minimalt ut, betyr ikke at det er enkelt. Det finnes mange lag i det, mange ting og produkter som kan gjøre den enkle hårlooken så dramatisk som den er. Det er den nye typen sofistikasjon,”sier Guido.

Foruten styling, er det også viktig at du merker deg kraften i en god hårklipp. Enten det er fantastisk lugg eller en Instagram-verdig lobbfrisyre, kan en hårklipp virkelig endre hele personligheten din.

“Jenter er mye mer positivt innstilt til transformasjon og til å – klippe lugg eller lag, eller selv ekstreme klipper. For den ekte kvinen—pleier jeg å si at den“ekte”kvinnen, kvinner hjemme, kvinner som leser dette og alle som – får klippet noen lag i håret kan være det første trinnet, det vokser tilbake innen seks uker, du presser luggen din bort, deretter starter du en ny fase med håret ditt, sier Guido.”

Så uansett om håret ditt er langt og fantastisk eller kort og stilig, mener Guido at hvordan du ter deg med håret ditt bør være et individuelt valg uavhengig av hva som er på moten.

Verktøykassen hans

Som global stylist har Guido et utvalg av produkter klare for å skape enhver type hårlookdu kantenke deg. Produkter som ofte frekventerer verktøykassen hans inkluderer en hårspray med fleksibel hold, som Redken Fashion Work 12, varmebeskyttelse som hårfønerprodukt som PillowProof Blow Dry Primer ellerSatinwear 04 Prepping Blow-Dry Lotionog en volumiserende spray somGuts 10for å skape sine signaturlooks.

 

Foruten disse klassikerne i verktøykassen, mener Guido også at alle bør prøve Windblown 05 Texturizing Spray.“Jeg mener Windblown 05 er den jeg fortsetter å komme tilbake til fordi den er et av disse produktene som er så enkelt å transformere i tekstur, men også lite skremmende for kvinner, og jeg mener at det er nøkkelen til et vellykket produkt. Jeg mener Wind Blown gir deg god tekstur som du ikke har der, litt flott volum i håret ditt, slik at det er et flott produkt.”

 

Ønsker du å finne ut mer om Redkens globale kreative direktør, Guido Palau og hans stylingprodukter? Sjekk ut@Redken på Instagram for de siste oppdateringene på alt som gjelder hår.