Social Foundation - Social Media Toolbox - Data - Verktøykasse for sosiale medier - Bedriftsressurser - Redken
>

Social Foundation

Social Foundation

FACEBOOK

Som verdens’største sosiale medienettverk, er Facebook en plattform som lar brukere og bedrifter kobles sammen med venner, familie og kunder. Etter at du har registrert deg på siden, kan brukere opprette en profil og legge til andre brukere som venner. De kan også utveksle meldinger ved bruk av Facebook Messenger, legge ut statusoppdateringer og bilder, dele videoer og motta varsler når andre oppdaterer sine profiler. Brukere kan bli med i felles interessegrupper, organisert av jobb, skole eller universitet, samt“like”sider for merker, artister og interesser. Størrelse på publikum: 1,79 milliarder månedlig aktive brukere. 

FACEBOOK LIVE

Facebook Live er Facebooks svar på live videostrømming, noe som lar mennesker, offentlige personer og bedrifter dele live video med sine fans og venner på Facebook. Videoene kan publiseres på siden eller profilen som følger live-strømmen slik at fans og venner som gikk glipp av dem kan se på et senere tidspunkt. Flott for undervisningsinnhold, er denne plattformen i ferd med å stige i popularitet da flere brukere bruker videoinnhold på nett. 

PINTEREST

Pinterest er en visuell oppdagelsesplattform som lar brukere lagre ting på nett akkurat som du ville ha klippet dem ut av et blad. Brukere kan søke gjennom siden for innhold og opprette mapper basert på interesser, fra sunn mat til klassiske biler. Størrelse på publikum: 150 millioner månedlig aktive brukere. 

YOUTUBE

Har du noen gang sett en video på nett? Ofte er det’en YouTube-video. YouTube er en gratis videodelingsside som gjør det enkelt å se og laste opp dine egne videoer for å dele med venner, familie og verden. Over 100 timer med video lastes opp til YouTube hvert minutt, med innhold som inkluderer alt fra skjønnhetsopplæring til DIY oppussing. Hver dag ser folk hundrevis av millioner timer på YouTube. Størrelse på publikum: 1 milliard månedlig aktive brukere. 

HASHTAGS

En hashtag er et ord eller en frase som kommer rett etter et kryss (#) og brukes til å identifisere meldinger om et spesifikt tema på sosiale medier. Hashtags brukes først og fremst på Twitter og Instagram. Å legge hashtags til bilder kan få dem til å vises i brukersøk, flott for markedsføring og sporing av lignende samtaler. Ved å legge en hashtag til ditt innhold, kan du øke antall seere og engasjementet for dine bilder og videoer. Populære hashtags for frisører inkluderer hårteknikker som #balayage og #ombre, samt stylistspesifikke hashtags som #hairstylist. 
#hairdresser: 4,1 millioner innlegg
#hairstylist: 9,6 millioner innlegg
#balayage: 4,8 millioner innlegg
#ombre: 7,6 millioner innlegg 

SNAPCHAT

Snapchat er en hurtig, sfærisk sosiale medier-app, drevet av tusenårsgenerasjonen og bruk av over 150 millioner mennesker. Appen startet først som en måte å dele raskt forsvinnende bilder med brukere, og har utviklet seg til en plattform som har alt fra produsert, filmaktige storys til“Discover”-sider fra ulike nyhetssider. Man kan bruke Snapchat til å dele morsomme øyeblikk med venner og familie ved å “snappe”dem bilder via appen eller legge ut en serie med bilder og videoer som viser brukerens’story“synlig enten for alle eller de brukeren ønsker å vise dem”til“”i appen. Fordi den er’så visuell, er den’en god app for stylister og fargespesialister for å dele sitt arbeid og følge andre brukere som også deler sitt arbeid. 

SNAPCHAT GEOFILTERS

Snapchat Geofilters er veldig spennende fordi de forbinder steder og begivenheter med Snapchat-brukere og kan være en del av deres Snapchat story – mange ganger brukere snapchattere geofiltre for å vise at de befinner seg på en eksklusiv begivenhet. Et geofilter kan opprettes og planlegges av hvem som helst! Geofiltre er et godt markedsføringsverktøy for salonger. Filtrene kan forbindes med et sted (som en salong eller bedrift) eller en begivenhet (som en promotering av feriehårfarging). Byer og store begivenheter har ofte sine egne geofiltre som Snapchat modererer, og det er derfor du kan se så mange ulike filtre hver gang du logger inn på Snap! For å opprette og planlegge et geofilter, kan du klikke på denne lenken: https://www.snapchat.com/on-demand. 

INSTAGRAM

Instagram er en bilde- og videobasert sosial delingsapp som lar brukere laste opp bilder på siden sin! Mange brukere prøver nå å gi sine Instagram-sider en spesiell look eller følelse, og noen holder seg til ett tema som mat eller hårstyling. Appen lar brukere“følge”andre brukere de enten kjenner personlig eller liker bildene til, slik at en konstant strøm av bilder er tilgjengelig for visning ved innlogging i appen. Brukerne kan deretter“like”og kommentere bilder, og det blir en veldig sosialt drevet app. I 2016 annonserte Instagram at appen hadde 500 millioner aktive brukere, –noe som gjør den til en av de mest populære sosiale medieplattformene (etter Facebok). 

INSTAGRAM STORIES

En ny funksjon som ble lansert i fjor er Instagram stories som lar brukere laste opp videoer og bilder som bor i deres profil i en 24-timers periode. Vanligvis brukt til å dele ferskt innhold, gir Instagram stories Instagram-brukere en sjanse til å vise sine personligheter mer og laste opp det de gjør’på daglig basis, noe som er spesielt viktig nå som mange Instagram-brukere holder feedene sine så spesifikke! Sjekk ut hvordan du lager din egen Instagram story her: https://vimeo.com/177180549. 

INSTAGRAM LIVE

Noe annet som er nytt for Instagram, er live-funksjonen som lar brukere kringkaste live-videoer på sine Instagram-sider og varsler brukerne sine om at de er live! Brukt for alt fra å vise frem en skikkelig kul scene til å dele en morsom historie, er Instagram live stories en flott måte å dele livet ditt med følgerne dine.