Om oss

REDKENS HISTORIE

Paula Kent var medgrunnlegger av Redken Laboratories i 1960. Som ung skuespillerinne på slutten av 1950-tallet, da alles hår var kraftig bleket og slitt, slet Paula med tynt og fint hår og sensitiv hud. På settet i Hollywood opplevde hun stadig allergiske reaksjoner på produktene frisører og sminkører brukte. Hun oppsøkte dermatologer og frisører for å finne en løsning, men ingen klarte å forklare vitenskapen bak produktene for henne.

I et øyeblikk av inspirasjon skjønte Paula at hun kunne hjelpe millioner av mennesker som trengte skånsomme produkter med høy yteevne – og at profesjonelle frisører hadde behov for kunnskap om huden og hårets kjemiske sammensetning, produktingredienser og hvordan de kunne bidra til vakkert, sunt hår.

Paula Kent tjente 3000 dollar på å være med i en reklame for øl, og sammen med frisøren Jheri Redding ("REDKEN" kommer av etternavnene deres) etablerte de Redken, med tre produkter og et intensivt utdanningsprogram for frisører. Formlene ble utviklet på grunnlag av tre prinsipper:

- Proteinteknologi (siden håret består hovedsakelig av proteiner).
- En syrlig pH på 4,5–5,5, som er den samme som hudens og hårets naturlige pH-verdi.
- Produkter anbefalt eksklusivt av lisensierte kosmetologer ved profesjonelle salonger.

Med dette revolusjonerte Paula Kent den profesjonelle hårpleiebransjen for både stylister og kunder. Hennes pionerånd er høyt verdsatt, og hun etterlater seg en arv som fremdeles er høyaktuell for merkevaren.

 

REDKENS MILEPÆLER

 

1960-tallet: Vitenskapsbasert skjønnhet tiltrekker seg en gruppe svorne tilhengere

- Den amerikanske skuespillerinnen Paula Kent og frisøren hennes, Jheri Redding, etablerte Redken med 3000 dollar og tre produkter.
- Amino Pon og PPT er grunnlagt på basis av vitenskapen om proteiner og fuktighet og tiltrakk seg en gruppe svorne tilhengere.
- Den visjonære hårstylisten Vidal Sassoon inngår et samarbeid med Redken og turnerer rundt om i landet på deres vegne. 

 

1970-tallet: Budskapet vårt når ut

- Redken går i bresjen for kunnskapsutvikling i bransjen ved å fokusere på vitenskap og forretninger.
- Redken inviterer 500 profesjonelle salongarbeidere i 1974 – det første Redken “Symposium”

 

1980-tallet: Hårfargingsrevolusjonen

- Shades EQ Equalizing Color Gloss, en av de største gjennombruddene innen hårfarging, introduseres i 1983.
- Extreme-hårpleieprodukter kombinerer proteiner med fuktighet for å styrke skadet hår.
- Redken lanseres i 13 land over hele verden.

 

1990-tallet: Vi legger til “5th avenue NYC” til vårt navn

- I 1993 blir Redken solgt til kosmetikkbransjelederen L’Oreal.
- Etter et fryktelig jordskjelv flytter Redken fra California til L’Oreals hovedkontor i 5th Avenue, NYC.
- Redken etablerer seg som en markant trendsettende varemerke.
- The Redken Exchange, bransjens ledende opplæringsressurs, åpner dørene i 1996.

 

2000-tallet: Nå er det vi som regjerer på catwalken

- Redken allierer seg med den verdensberømte hårstylisten Guido.
- Redken leder an innen styling bak kulissene og sender et team med artister til moteukene i New York, Milano, Paris og London.

 

2010-tallet: Innovasjonen, moten og inspirasjonen fortsetter

- Nyskapende produkter som CHROMATICS, Curvaceous, Diamond Oil, Blonde Idol og Redken Stylings Pillow Proof Blow Dry og Flex-kolleksjoner hjelper deg med å vise frem dine talenter og lykkes med det du driver med.

 

2014: Nye måter å knytte kontakt og kommunisere på

- Nye opplevelsesbaserte visuelle effekter, inkludert nyttige videoer, inspirerende bilder og tips, engasjerer og knytter kontakt med kundene slik de ønsker – på nettet og på farten.
- En rekke inspirasjonskilder og influensere deler inspirasjon og egne historier med stylister og forbrukere via kanaler i sosiale medier og nettstedet vårt.
- Nye tjenester, muligheter og fremstilling av varer for å gjøre salongene mer spennende og øke salget.